10 June 2011

Giler Punya Lawak



Lawak 1: Dot Pi Dot Mai
Salman (bukan nama betul) pulang dari kerja satu petang dan terdengar
suara isterinya dalam bilik mengerang. Dia berlari naik ke bilik dan
melihat isterinya terlantar di katil berpeluh tanpa pakaian.
"Kenapa ni sayang?" tanya Salman. "I diserang sakit jantung", jawab isterinya.
Salman berlari ke bawah untuk menalipon doktor tapi belum sempat dia
talipon, anaknya yang berumur 5 tahun berlari datang dan
berkata, "Papa, acik Lan ada bawah katil ayah tak pakai suar."

Salman mula naik angin dan naik semula ke biliknya. Memang betul
Mazlan (bukan nama sebenar) jiran mereka ada di bawah katil tanpa pakaian.
Salman menarik Mazlan keluar dan berkata, "Lahanat kau Lan, isteri aku
kena sakit jantung. Kau pulak cuba menakutkan anak aku ye?"

Lawak 2 : Nenek oh nenek
Abu (nama samaran) bagitau tunang dier Siti (juga nama samaran) teringin nak
jumpa nenek Siti. Satu hari, Siti berkesempatan memperkenalkan Sam kepada
neneknya. Sambil duduk menunggu, Abu mengunyah kacang hazelnut sampai abis
semangkuk.

Nenek Siti keluar lalu Abu bersalam dengan sopan santunnya sambil berkata,
"Maaflah nek, abis semangkuk hazelnut tu saya makan tadi." Dengan selamba
ala salesman budak-budak pakai tie jual calculator, nenek Siti berkata,
"Takpe, Siti memang suka sangat bawakan nenek coklat kacang hazelnut ni.
Gigi nenek takde dah, jadi nenek isap je la coklatnya. Kacangnya nenek
tinggalkan kat mangkuk tu."...

Lawak 3: Ayam Panggang
Razak pergi ke sebuah restoran kegemarannya dan memesan
ayam panggang seekor..Beberapa minit kemudian pesanannya
sampai... Tapi sedang dia menikmatinya makanannya..
pelayan yang lain menghampirinya dan berkata.. "Maaf,
Encik..Itu sebenarnya pesanan lelaki yang ada di sana itu".


Dan ini merupakan stok ayam terakhir
yang kami ada... Maaf ya Encik." Razak menoleh ke arah
lelaki yang ditunjuk, ternyata badannya besar dan gagah..
lalu berkata,"Kerana terlanjur sudah makan sedikit..
jadi ayam ini milik saya. lagi pun saya juga membayarnya."
Sementara si pelayan restoran nampak kebingungan,
lelaki gagah tadi dengan wajah marah
sambil membawa pisau menghampiri Razak.


"Hai budak.. jangan sentuh lagi..!! Apapun yang akan
engkau lakukan terhadap ayam itu akan aku
lakukan juga terhadap engkau. Kalau kau potong
kakinya, aku akan potong kaki engkau.
Kalau engkau potong perutnya, aku akan potong juga
perutmu. Pendek cerita.. apapun yang engkau
lakukan, akan aku lakukan juga pada engkau."
Razak terdiam beberapa minit.. lalu perlahan-lahan
Dia mengangkat ayamnya, membawa ke mulutnya
dan menjilat bontot(punggung) ayam tersebut......[

Lawak 4: Banduan yang pintar
Ada seorang Aceh dari kabupaten Pidie, menulis surat ke anaknya yang ada dipenjara Nusa Kambangan karena dituduh terlibat GAM (Gerakan Aceh Merdeka).

Bunyinya: "Hasan, bapakmu ini sudah tua, sekarang sedang musim tanam jagung, dan kamu ditahan di penjara pula, siapa yang mau bantu bapak mencangkul kebun jagung ini?"

Eh, anaknya membalas surat itu beberapa minggu kemudian. "Demi Tuhan, jangan cangkul itu kebun, saya tanam senjata di sana," kata si anak dalam surat itu.


Rupanya surat itu disensor pihak rumah tahanan, maka keesokan harinya setelah si bapak terima surat, datang satu batalion tentara dari kota Medan.

Tanpa banyak bicara mereka segera ke kebun jagung dan sibuk seharian mencangkul tanah di kebun tersebut. Setelah mereka pergi, kembali si bapak tulis surat ke anaknya.

"Hasan, setelah bapak terima suratmu, datang satu peleton tentara mencari senjata di kebun jagung kita, namun tanpa hasil. Apa yang harus bapak lakukan sekarang?"

Si anak kembali membalas surat tersebut, "Sekarang bapak mulai tanam jagung aja, kan udah dicangkul sama tentara, dan jangan lupa ucap terima kasih sama mereka."

Pihak rumah tahanan yang menyensor surat ini langsung pengsan....
[Sumber Cerita Lucu : http://www.izzafey.ws/ceritalucu]



Share

No comments :