08 March 2011

Lawak Bila Serai Jadi Cerai

Satu petang yang hening, aku (Selamat bin Dol) duduk berehat-rehat di depan rumah sambil menghisap rokok jenama Thailand(murah sikit, huhuhu..), sementara itu anakku yang berusia 3 tahun sedang bermain-main di ruangan tengah. Aku lihat dia tersenyum
sorang-sorang..Apalah yang dia pikir agaknyer..Isteriku? Ade kat dapur nun; memasak.

Bahagia kan familiku ini..Isteriku memang cukup rajin memasak, anakku pula petah berkata-kata menghiburkan kami sefamili. Alahai..aku senyum sorang-sorang gak bangga memiliki famili ni..Tengah aku dok senyum-senyum tetibe anak aku datang..

"abah..mak nak cerai...!"
Aku tersentap. Mataku otomatik bepinar..Rokok tetap 'maintain' kat mulut..Tetibe je dia nak minta perpisahan?? Aku ni bukan insan yang lemah, cukup nafkah zahir batin kat bini aku tuh.

Umah ni pun aku beli pakai nama dia..(aku beli je, dia yang bayar..hehehe). Lepas tu keta kat depan umah tu memang aku dah habis bayar pun khas untuk dia (Kancil 660 tahun 1999). Hape lagi yang kurang. Dengan panas kepala ni aku terjah dia kat dapur.

"YAH, APE KURANG KE KASIH SAYANG ABE KT AWOK? APE ABANG NI TAK HENDSOME LAGI KE SAMPAI AWAK NAK MITA TUU!! TERGAMAK AWAK WAT ABANG MACAM NIE..!!!!"
"Ape nie bang..susah sangat ke nak bagi?"
"YAH! AWAK JANGAN UJI SAYA!"
"Iyelah..Lau berani buat lah..."
"YAAHHHHH....AWAK MELAMPAU!!!!"

Kaki aku dah mengeletar, peluh menitik-nitik, hidung aku kembang kempis, kat telinge aku dah terdengar-dengar lagu Anang..Jari jemari dah sejuk..Sanggupkah aku ucapkan perkataan itu...

"Iye..buatlah bang Oiiii!! Saya nak masak gulai ni, gi lah ambik serai tu cepat..Boboi tak cakap kat awak ke...?"
"HAH, SERAI?????"
Betuah punyer anak...Pelat....!!

Sumber lawak : lawakgylerz.google

Share

1 comment :

SayaNina said...

len kali kalo anak pelat,mk nye kna sms pd bpk nye....:)