Follow Us @asrialigur

13 January 2011

POKOK BUNGA BONZAI & MONEY PLANT

Salam,...hari ini aq nak koba kat korang berkenaan dengan pokok bunga bonzai ni ha....


Bonsai ni dah wujud lebih kurang 2000 tahun dahulu, Negara China merupakan tempat asal usul Bonsai, Seni menanam pokok dalam bekas ini dikenali dengan nama 'Pen Zai', Semasa ini hanya golongan elit saja yang menanam 'Pen Zai'. Pen Zai di gunakan sebagai hadiah mewah.(sumber)


Pokok ini jugak mempunyai keunikkan dan mempunyai pelbagai bentuk serta bertahan lebih lama

Memag la kalau kita jaga dengan betul pokok ni boleh la tahan lama ....dulu aq pun pernah beli pokok ni dengan harga tak silap aq lakan RM25 .... tu dah lama punya cerita 2 tahun lepas lagi pun pokok tu dah arwah dah....

Masa tu aq belajar tak jaga pokok tu dengan betul kan dah kojol ....

Gambar kat bawah pokok yang aq pernah beli dan jaga...Tapi monopous dah mampous











Tapi yang pokok kat bawah ni aq bela bertahan sampai sekarang walaupun mampus kojol...mampus kojol...
Kesian Pokok-pokok nikan kalau aq bela je kojol...... ISH222222222222

4 comments:

Nadd said...

ohh. peminat pokok bonzai ea awak ni.
hehehe..

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih atas kembara ziarah maya”

yupppp aku ade pokok bonzai plastik aje tak yah siram tak yah baja mmg bantut cam tu ajerrrr

pokok bunga bonzai boleh tahan lama sebenarnya tapi cerewet penjagaannya

areripe said...

hurm, dulu sangat famous tapi sekarang dah kurang.

asri bin ali gur said...

nadd : Aa dulu minat la jugak....
Afzainizam : selamat datang
areripe : betul2