Follow Us @asrialigur

07 October 2010

JYJ gegarkan Kuala Lumpur

RENTETAN kejayaan membawa Super Junior menjayakan konsert di Kuala Lumpur Mac lalu, Redstar Presents Sdn. Bhd. kini bakal membawa sebuah lagi kumpulan pop terkenal Korea, JYJ.

Sempena kelahiran album sulungnya yang berjudul The Beginning, JYJ akan muncul di Kuala Lumpur menerusi JYJ New Album Showcase 2010 pada 17 Oktober ini, pukul 2 petang di Stadium Negara.

Diuruskan oleh Marctensia, ia merupakan penampilan pertama kali kumpulan yang dianggotai tiga remaja terdiri daripada Kim Jaejung, Park Yuchun dan Kim Junsu itu di Malaysia. Ketiga-tiga mereka merupakan anggota asal kumpulan Dongbangshinki yang juga dikenali sebagai TVXQ di Korea dan Tohoshinki di Jepun yang ditubuhkan pada tahun 2003 di Korea Selatan.

Dikenali kerana wajah kacak, skil tarian dan kebolehan vokal, mereka dengan mudah menguasai pasaran Asia. Mereka merupakan pencetus gelombang kedua muzik Korea ke dalam pasaran Jepun dengan menjadi artis luar dari Jepun pertama berjaya menguasai carta lagu popular Jepun, Oricon Charts menerusi sembilan single yang meraih juara carta tersebut.

Pada tahun 2009, trio tersebut menubuhkan JYJ. Pada Jun tahun ini, JYJ mengadakan konsert sulung mereka di Tokyo Dome, Jepun yang dihadiri lebih daripada 200,000 peminat dari 43 negara di serata ceruk dunia. Sehingga kini, DVD konsert tersebut merupakan DVD kedua terlaris dari segi jualan di Jepun dengan 140,000 unit terjual pada minggu pertama sahaja.

Ketika mengganggotai TVXQ juga, Jaejung, Yuchun dan Junsu telah mencipta Guinness Book of Records dua tahun berturut-turut pada 2008 dan 2009 dengan mempunyai kelab peminat dengan keanggota paling ramai di dunia iaitu mencecah lebih 80,000 orang di Seoul sahaja, selain merupakan kumpulan paling banyak dirakam fotonya dengan jangkaan 500 juta kali yang disiarkan dalam majalah, kulit album dan iklan cetak dari awal kemunculan pada 2003 ketika kumpulan ini ditubuhkan sehinggalah 19 Mei 2009 iaitu sewaktu masih bersama kumpulan lama mereka.

JYJ kini dalam rangka konsert bergerak mereka dari 15 Oktober ini sehingga hujung November di Asia dan Amerika Syarikat bermula di Bangkok sebelum ke Kuala Lumpur, diikuti Hong Kong pada 24 Oktober, Taipei (30 Oktober), Shanghai (7 November), New York (12 November), Seattle (13 November), San Francisco (14 November) dan Los Angeles (19 November)

Jualan tiket bagi konsert JYJ di KL pada 17 Oktober ini boleh didapati dengan melayari laman web www.fatdeal.com.my. Harga tiket adalah dari RM100 (tempat duduk), RM200 (bebas), RM250 (tempat duduk bernombor), RM300 (rock zone berdiri) dan RM800 (tempat duduk VIP).

Selain single pertama daripada album The Beginning yang berjudul, Ayyy Girl, hasil ciptaan penyanyi tersohor Kanye West yang turut menyumbangkan vokalnya dalam lagu tersebut, The Beginning juga mengandungi dua lagu penerbit lagu tersohor, Rodney 'Darkchild' Jerkins iaitu Empty dan Be My Girl.

"Saya sangat bangga berpeluang untuk bekerjasama dengan JYJ dalam album sulung mereka.Ia seumpama pertembungan antara Timur dengan Barat" ulas Rodney.

No comments: