Follow Us @asrialigur

15 October 2010

5o fakta & tip menyanyi (bahagian 3)


Vibrato - perubahan turun naik pic, digunakan untuk menambah ekspresi. Vibrato yang halus menambah kekayaan kepada nada suara yang mana kebiasaannya lebih menyeronokkan terhadap pendengar dan paling mudah pada suara penyanyi tapi jangan terlampau menggunakan vibrato anda kerana dikhuatiri akan mencacatkan nyanyian anda


33. Suara kepala atau tingkat suara atas adalah di mana not tinggi dinyanyikan dengan betul.Resonan biasanya dirasai di dalam kawasan bibir atau tulang pipi (dengan yang tingkat nada suara kepala, pernilaian biasanya berdasarkan pada kualiti dalam ketulenan suara)


34. Bertenang ketika anda menyanyi adalah sangat mustahak. Jika anda naik cemas ketika menyanyi, ia akan menyebabkan kelemahan dalam resonan dan nada suara suara anda. Ia juga mustahak untuk tidak keterlaluan apabila cuba untuk mencapai not yang di luar dari kemampuan anda. Keterlaluan tidak akan membantu anda untuk mencapai not tersebut, anda mesti kekal bertenang.


35. Bunyi berasal daripada getaran lipatan suara yang terdapat di dalam kotak suara. Kotak suara hanya terletak di belakang halkum anda. Nama kotak suara tersebut ialah larinks (disebut “la-rinks). Ketika udara yang sedang bergerak daripada paru-paru dihantar melalui kotak suara, udara menyebabkan lipatan suara anda bergetar. Lipatan suara, lebih dikenali sebagai kod-kod suara, merupakan dua otot-otot halus yang lebih kecil dari ibu jari anda. Suatu nada biasa, seperti note ‘middle C’, memerlukan 262 getaran daripada lipatan-lipatan yang halus ini untuk

setiap saat!


36.
Bagaimana ianya berfungsi?Ketika anda menarik nafas untuk memenuhi paru-paru anda, lipatan suara anda akan terbuka luas. Ketika anda menghembus nafas, ia akan tertutup dengan rapat. Ketika anda sedang menyanyi, ia bergetar di antara satu sama lain.


37.
Buka Mulut Anda Dengan Luas- Lebih luas daripada ketika anda bercakap secara normal. Ini adalah rahsia yang paling penting. Walaubagaimanapun, jangan membukanya terlalu luas sehingga rahang anda menjadi ketat. Bayangkan sebuah rak terletak lebih kurang satu inci di bawah rahang anda. Buka mulut anda pada tempat di mana rahang anda berehat pada rak tersebut.


38.
Lipatan suara anda adalah tisu halus yang lebih kecil daripada ibu jari anda. Ia tidak mempunyai hujung saraf, jadi ia tidak dapat memaklumkan anda sekiranya anda sedang mencederakannya. Rasa “calar” di dalam kerongkong anda adalah sejenis tanda amaran. Ia bermakna anda seharusnya berusaha dengan lebih kuat untuk otototot sekeliling yang digunakan ketika menyanyi.


39. Do-Re-Mi
: Tunjang sesebuah nyanyian ialah do-re-mi. Anda mungkin pernah menyanyikannya di sekolah rendah, “doh, ray, mee, fah, sol, lah, tee, doh”.Nyanyikan untuk diri anda sekarang. Skala ialah laluan di mana perjalanan sesebuah melodi. Ia merupakan senarai asas nada yang boleh digunakan dalam lagu.

40. Sekiranya nada lagu tidak menegangkan(terkucil) suara anda, samada tinggi atau rendah pada penghujung, jadi lagu tersebut dikatakan berada pada “key yang tepat” untuk anda.


41.
Cara paling simple untuk nak warm-up suara anda- Nyanyi perkataan "sung" dan tahan “ng”, lidah berlawanan dengan bahagian belakang bumbung lidah anda. Sekarang, bawa bunyi yang menaik ke hujung suara yang anda mampu capai. Sekarang, bawa bunyi berterusan ke tahap yang paling rendah dan naik kembali. Ini akan menghasilkan bunyi seperti siren


42. Cara Paling Mudah Mendapatkan Kunci -
Anda boleh mengenalpasti lagu yang mana satu mempunyai kunci yang sesuai untuk anda ialah dengan menyanyi bersama mereka(penyanyi asal). Beberapa lagu dirasakan lebih selesa berbanding lagu yang lain. Ini bermakna bahawa anda tidak perlu untuk menarik suara anda pada nada yang tinggi atau nada yang rendah. Di antara kesemua lagu tersebut yang dirasakan selesa

p/s usaha tangga kejayaan


No comments: